دو چالش مهم پالایشگاه ها
آثار اولیه افزایش تحریم های ایران نشان می دهد حاشیه سود پالایشگاه های آسیایی به پایینترین رقم طی ۱۶ سال اخیر رسیده و این گروه با دو چابش روبرو شده اند.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، درحالی هشت کشتی ایرانی تا ۳۰ ماه مه اقدام به تخلیه محموله در بنادر آسیایی کرده اند که شش محموله به چین و دو محموله هم به هند ارسال شد تا کشورهایی چون ژاپن و کرهجنوبی از این محموله ها بی نصیب بمانند.
براساس این گزارش، بررسی آثار حذف ایران نشان میدهد مشتریان آسیایی مجبور به خرید نفت با قیمت های گرانی شده اند اما مجموع واردات نفت آسیا در ماه مه به حدود ۸۱. ۲۴ میلیون بشکه در روز رسیده که اندکی کمتر از ۷۳. ۲۶ میلیون بشکه در روز در آوریل و ناشی از افزایش خرید پالایشگاههای چینی پیش از پایان مهلت معافیتهای آمریکا بود.
اما خرید نفت با قیمت های گران تر ، منجر به کاهش حاشیه سود پالایشگاه ها و ثبت پایینترین رقم طی ۱۶ سال اخیر شد به طوریکه سود پالایش هر بشکه نفت دبی پالایشگاه سنگاپور از ۲۱. ۴ به ۸۷. ۲ دلار سقوط کرد و بعید است عربستان بتواند جای نفت ایران را بگیرد و به سودآوری ضعیف پالایشگاههای آسیا کمک کند. چرا که انتظار میرود عربستان قیمت تمام گریدهای نفتی را برای سومین ماه متوالی افزایش دهد .
اتفاق منفی دیگر برای پالایشگاههای آسیایی، رشد صادرات محصولات نفت چین است که ظرفیت پالایش آن سریعتر از تقاضای داخلی رشد میکند. طبق آمار ، صادرات دیزل چین در آوریل نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۳ درصد و صادرات سوخت جت ۳۱ درصد افزایش یافته است.
با این اوصاف پالایشگاههای آسیایی با دو چالش هزینههای بیشتر خرید نفت به دلیل تحریمهای آمریکا علیه ایران و صادرات بیشتر فرآوردههای نفتی از سوی چین روبرو هستند .
انتهای پیام
مطالب مرتبط
نظرات